Thursday 26 June 2014

MERAWAT BUASIR DENGAN SHAKLEE

APA ITU HAEMORRHOIDS??

Hemorrhoids atau lbh dikenali sbg BUASIR terhasil daripada regangan berulang kali ketika pergerakan usus dan masalah ini bertambah teruk sekiranya diikuti masalah sembelit. Pendarahan adalah gejala utama buasir dan hampir 70 peratus penghidapnya mengalami masalah pendarahan setiap kali membuang air besar.  Selalunya, pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Bengkak yang terjadi adalah disebabkan oleh pengembangan saluran darah pada bahagian dubur atau ketumbuhan sel-sel yang melapisi saluran dubur. Selain bengkak pada saluran dubur, pendarahan semasa membuang air besar juga terjadi disebabkan oleh luka yang terjadi apabila najis keras bergesel dengan buasir.



Punca Buasir

~ Kerap makan makanan yg pedas
~Duduk berterusam
~Terduduk di kerusi pesakit buasir
~Ketegangan sewaktu membuang air besar (sembelit)
~Cirit-birit yg berterusan
~Duduk ditandas terlalu lama
~Batuk teruk yg berterusan
~Kehamilan (buasir mengandung)
~Kelahiran 
~Mengangkat benda berat
~Obesiti

Jenis-jenis Buasir

1) Buasir Dalam
Berlaku pada bahagian dalam dubur 

2) Buasir Luar
Ia boleh terkeluar dan boleh dilihat serta dirasai pada bahagian dubur.


SET SHAKLEE UTK MERAWAT BUASIR




TAHUKAH ANDA???

Katanya, buasir tidak terjadi dalam masa satu hari, sebaliknya ia terbentuk secara perlahan-lahan apabila individu mendapati dirinya sukar membuang najis diikuti tabiat meneran ketika melakukannya.

Buasir memang amat memeritkan dan menyakitkan. Nak buat apa pun serba tak kena. Nak duduk, nak berjalan semua tak boleh. Oleh itu, suplemen yang sesuai adalah penting bagi yang baru mengalami buasir, atau bagi yang telahpun membuat rawatan membuang buasir tetapi sedang dalam proses penyembuhan.






No comments:

Post a Comment