Wednesday 11 June 2014

Hargai IBU BAPA Kita Selagi Mereka Masih Ada

"Masa yg berlalu begitu Pantas..
Baru kelmarin rasanya kita mendaftar ke Sekolah Menengah..
Hari ini setiap dari kita telah pun berjaya..
Memiliki kerjaya dan membina keluarga..
Namun, setiap detik yg berlalu..kedua ibu bapa kita semakin dimamah usia..
Sekejap sahaja mereka sudah berusia"


Dari muda sehinggalah mereka hampir bongkok tiga..mereka membanting tulang empat keras demi membesarkan kita, anak-anaknya.

Namun, sepanjang kita bekerja..apa sumbangan yg telah kita berikan kpd kedua org tua kita?? Ada antara kita yg nak hulur RM100 sebulan pon tak mampu.

Disini, saya ign kongsikan secebis kisah saya sendiri.

Beberapa minggu yg lalu, saya bawa kedua org tua saya bershopping (saya mewajibkan diri utk menjenguk mereka sekerap yg blh..paling tidak pon selang seminggu). Tak beli banyak pon. Cuma belikan mereka sepasang kasut. 

Utk umi, saya kata kpd #cahayasaye "itu hadiah Hari Ibu". Manakala buat ayah, saya hadiahkan #harapansaye kasut & saya berkata kpdnya "kasut ni utk Hari Bapa..Hari Raya..Hari Jadi.All in One". Namun..reaksi yg saya terima..membuatkan saya hampir-hampir menitiskan air mata.

Sesampai kami dirumah..ayah berulang kali mencuba pakai kasut tsbt. Di hati kecil saya terdetik "Dah mcm bdk2 pulak ayah ni". Dan umi..disimpannya kasut tsbt dgn kemas dan rapi. Seolah2 tak sanggup nak pkai kerna hrganya yg ratusan ringgit. Saya hanya mampu geleng kepala dan berkata "Umi simpan kasut tu nak buat perkasam ke?".

Dalam hati..aku menangis!!! Ya Allah...selama ni aku berbelanja semahuku. Aku mampu beli 2-3 handbeg dlm sebulan. Namun..belum pernah aku rasa sebegini puas!! Ya!! saat aku membelanjakan wang titik peluhku kpd org tuaku..Aku lihat bibir tua mereka tersenyum bkn sehari..tetapi berhari-hari. Padahal xsampai pon RM1k aku belanja utk kedua org tuaku.

Moral : Walaupun hadiah anak-anak cuma belanja mereka makan malam sekali..mereka akan menyebut-nyebut ttg kebaikan anak-anak mereka dihadapan kwn2 & jiran2 berbulan2 lamanya.




Soalan Saya DiSini :
APA SUMBANGAN ANDA SBG ANAK??

Bagi yg mampu..Hulurlah sedikit wang kepada mereka. Biarpun hanya RM50 sebulan.

Atau... anda blh hadiahkan Suplement Shaklee kepada mereka. Org tua ni..biasanya kedekut nak beli makanan kesihatan mereka. Jadi sbg anak..kita wajib memastikan org tua kita terus sihat. Betul tak?? =)

Antara yg kita boleh hadiahkan kepada org tua kita adalah :

~ KESIHATAN SENDI :
1. Omega Guard (klik sini)
2. Advanced Joint Health (AJHT)
3. Ostematrix (klik sini)
4. CoQHealth

~KESIHATAN PENUAAN :
1. Vivix (klik sini)
2. Collagen Powder

~NUTRISI ASAS :
1. Vitamin E (klik sini)
2. Vita-Lea



Sebarang pertanyaan dan persoalan?






No comments:

Post a Comment